Välilehdet

tiistai 13. toukokuuta 2014

Skolhälsovårdsundersökning om tobak och alkohol


Evenemanget Choices, var vi pratar om rusmedel, främst tobak och alkohol i attityd uppfostrans visar tydligt hur elever i åk 6 tänker om tobak.

Många av de elever jag nu träffat under dessa dagar av Choices evenemanget har en stark uppfattning och egen åsikt gällande alkohol och tobak. Barnen är på det säkra med att rusmedel är farliga, beroendeframkallande och onödiga. Förvånansvärt många elever tänker bli absolut nykterister ”då de blir stora”.

Väldigt få elever, då man ställer frågan; ”att pröva på alkohol och rusmedel hör till tonåren?” tycker jag har rätt i mitt påstående. Frågan är tagen av YAD och används som diskussionsstart i slutdiskussionen för evenemanget, med metoden åsiktslinje. Jag tycker det är beundransvärt att så många av eleverna ställer sig på ”jag är helt av annan åsikt” delen av linjen, men samtidigt får det mej att fundera. Svarar de så för att de tror att det är svaret jag vill höra, eller har attityderna och det som pratats om under själva berättelsen påverkat barnen så starkt?

Då säger endå skolhälsovårdsundersökningen som görs i högstadiet åk 8-9 (gjord 2013) något annat. Då man jämför Borgås resultat med Nylands eller hela Finlands resultat är procenten högre i Borgå att dricka sig berusad minst en gång i månaden.  

Om man då lite funderar på skillnaden hos barnens attityd mellan tobak och alkohol, fortfarande med samma YAD påstående i baktanke säger flera av barnen att hellre prövar man på alkohol än tobak. I samma skolhälsovårdsundersökning kan man se tydligt att föräldrar som röker har minskat. Detta visar helt klart också barnens åsikt om nikotinprodukter. Inställningen är inte den samma mer som den var förr, det är inte lika coolt eller tufft att röka längre.

Nu önskar jag att tankarna om cannabis skall hänga på tobaks tänkandet och att även det skall ses som farligt och motbjudande.
 
Läs hela Skolhälsovårdsraporten, tyvärr ändast på finska (Kouluterveyskysely 2013)

 

Klara hälsningar,

Karin, ungdomslokalen Zentra

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti