Välilehdet

torstai 17. marraskuuta 2016

Työharjoitteluni Kertsissä


Moi kaikille lukijoille! (Ne jotka jaksavat lukea..)

Eli minua pyydettiin kirjottamaan blogia siitä kun olen ollut työharjoittelussa gammelbackan nuorisotilassa nimeltä Kertsi. Nimeäni en laita julkisille sivuille oikein niin kutusumanimeni on Cirre. Kirjoitan ensin vähän siitä miten päädyin tähän alaan opiskelemaan. 

Tammikuun alussa aloitin opiskelemaan nuoriso-ohjaajaksi. Silloin kuin aloitin opiskelemaan tein töitä samaan aikaan. Olen ollut töissä vanhainkodinkeittiössä keittäjänä ja olin siellä suurin piirtein neljä vuotta. Huomasin, kun vuodet kulki eteenpäin, että en halua olla keittäjänä, koska se ei tuntunut olevan minun hommaani vaikka tuli vähän väliin positiivisia palautteita. Huomasin että haluaisin tehdä jotain muuta hommaa, siitä se pähkäily alkoi. Meni monta kuukautta pähkäilyyn, että mitä haluaisin itse tehdä elämäni kanssa? Vai haluanko jäädä semmoiseen työhön, joka tuntui semmoiselta että et oikein kuulu siihen.
Sitten ajattelin että minulla on hirveästi eri ikäisiä ystäviä jotka tulevat minun luokse juttelemaan huolistaan ja olin siinä aina tukena ja kuuntelevana korvana. Annoin myös omia mielipiteitä ja koitin aina parhain mukaan auttaa, vaikka joskus he suuttuivat minulle kuin olin niin rehellinen ihminen. Vaikka olen näin nuori ihminen, minulta löytyy aika paljon kontissani mitä moni ei tiedä. Ajattelin pidemmän aikaan, että haluan auttaa myös nuoria ja olla siinä kun he tarvitsevat tukea ja kuuntelevaa korvaa, haluan auttaa kaikin tavoin mitä pystyy.
Etsin koulun, menin haastatteluun, odottelin päätöstä ja PAM! Tässä sitä ollaan opiskelijana. Tein vanhat työt loppuun ja sitten alkoi suunnittelu työharjoittelupaikoista. Otin yhteyttä nuorisotyöntekijääni Bodiliin ja laitoin hänet vihdoin ja viimein hoitamaan minun asioitani mitä hän varmaan on odotellut innoissaan....(sarkasmia). Päätettiin että aloittaisin kertsistä, koska kun se on lähellä missä asun niin en tarvitse ajella ympäri Porvoota joka päivä, että säästyisi rahaakin. Hän oli ottanut yhteyttä Miikaan joka on paikan boss ja sitten siitä aloitin. Elikkä olen ollut nyt 12 viikkoa työharjoittelussa ja voin sanoa että on ollut hieno kokemus. Hermona olin alussa koska ihmettelin miten lapset ja nuoret tulevat reagoimaan minuun. Kesti kyllä pari viikkoa että he uskalsivat kysellä asioita ja apua. Siinä se minun aika sitten meni ja nyt he tykkäävät minusta aivan hirveästi. He eivät halua että lähden pois, että minusta pitäisi tulla vakiotyöntekijä. 

Omasta mielestäni että olen onnistunut todella hyvin tässä alassa ja tulin siihen päätökseen että haluan auttaa nuoria ja haluan olla nuorien kanssa tekemisissä. Sen takia että joka päivä on erilainen, panostan kouluunkin niin paljon mitä pystyn ja kykenen. On tullut paljon positiivisia palautteita ja olen ollut iloinen siitä. Harvoin olen kuullut niin paljon palautteita elämäni aikana. Tulee hyvä tunne siitä että lapset tai nuoret tulee luoksesi ja pyytää apua johonkin mihin he tarvitsevat. Vaikka olen aina ollut se henkilö joka ei halua puhua luokan edessä, niin nyt olen se henkilö joka joutuu puhumaan ja kertomaan uusia asioita eri ikäisille nuorille. Tiedän sen itsekin että saa kokemusta kun on ollut tarpeeksi kauan tällä alalla, ei haittaa minua ollenkaan. Katsotaan minne oma polkuni vie tällä kertaa elämässäni, toivottavasti sinne parempaan suuntaan minne olenkin yrittänyt jo kauankin päästä. En voi muuta sanoa kun kiitos Kertsille ja työntekijöille siitä, että paljon uusia asioita olen oppinut, paljon uusia näkökulmia olen saanut asioitten kanssa ja jonkun verran tietenkin kokenut hyviä ja huonoja asioita… Niistä tuskin tarvitsee puhua. ;)

Kiitokset että otitte minut ja voin kirjottaa tähän etuajassa oikein hyvää jatkoa, oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta !!!!!!!!!!!!!!!! 

- Cirre  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti