Välilehdet

tiistai 3. syyskuuta 2013

Karakallio Visit!



Fredagen den 23.8. fick jag möjligheten, med några andra ungdomsarbetare här från Borgå, att besöka ungdomsgården i Karakallio. Vårt uppdrag var att utforska deras spelverksamhet och plocka idéer, tankar och allmänt konkreta lösningar av personal på Karakallios ungdomsgård. Jag hade höga förhoppningar men när vi steg på ungdomsgården så blev jag väldigt kritisk att här är en väl utvecklad spelverksamhet. Kändes lite som jag steg in hos en Tandläkarmottagning. Några ord med ungdomsarbetaren på plats och sen bar det av på en av AWESOMENESS. I den beigea ”tandläkar” korridoren öppna sig dörrar till magiska land. Första dörren vi gick in i var ett spel rum me 2 full hd tv med varsin PS3 konsol. 2 datorer med internet och ner dimmat ljus samt en duk som skar av rummet i 2. Hoh. Avundsjukan steg.

"Simulator-rummet"
I detta skede tänkte jag att det kan inte blir bättre... Då steg vi in i det blygsamt kallade ”Simulator-rummet”. När foten satte ner sig så låg min haka brevid stortån. I rummet fan du en Projektor som gjorde en 135 tums bild på väggen. Ett surround sound system som skaka marken av kraft och bäst av allt WRC-Rallystol med en av bästa ratt och pedal kontrollerna på marknaden just nu och av dessa fandes 2. Helt otroligt. Allt detta var uppkopplat till en PS3 o på skärmen snurrade Gran Turismo 5. Och du kan gissa om jag fick prova ;) Hehe. Det var helt underbart. 

Inte nog med detta har de planerat en dator-labb i två rum som skulle innehålla 10 datorer byggda föroch fyllda med spel för spelverksamhet.
Allt detta var otroligt och gav mig hopp. Fick en känsla att Spelverksamhet behövs och är viktigt för ungdomar. Det gav mig hopp att vi en dag kommer ha en rutin flytande spelverksamhet inom Ungdomstjänster. 


- Mats 

Ungdomsarbetare Mats Holmström


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti